FLEXIBLE SCHOOL HOURS FOR INCREASED ATTENDANCE AND BETTER STUDENT LEARNING

Authors

  • Mariana Domingues Faculdade Cristã da Cidade de São José dos Campos/SP
  • Eliane Rocha Faculdade Cristã da Cidade de São José dos Campos/SP
  • Eliane Penha Mergulhão Dias Faculdade Cristã da Cidade de São José dos Campos/SP

DOI:

https://doi.org/10.69609/1516-2893.2025.v31.n2.a4032

Keywords:

Learning, Sleeping well, Flexible school hours, Refreshing sleep

Abstract

Flexible school hours, adapting classroom routines beyond the traditional model, can be an effective way to increase attendance and, consequently, improve student learning. Sleeping and getting a good night's sleep is one of the most fundamental human needs, even included in Maslow's pyramid as a physiological need to improve and modulate numerous cognitive functions. Given this context, this research aims to analyze the benefits of flexible school hours to facilitate school routines. The methodology analyzed how teaching and learning processes occur, the importance of sleep and good sleep, and the influence of new technologies on sleep. Scientific articles and specific books were compiled for this research. The result of this study reflects that good sleep is fundamental to the consolidation and construction of knowledge. New technologies have a positive impact on this new reality. In this context, it was concluded that flexible school start times can potentially facilitate learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mariana Domingues, Faculdade Cristã da Cidade de São José dos Campos/SP

Discente da Faculdade Cristã da Cidade de São José dos Campos/SP

Eliane Rocha, Faculdade Cristã da Cidade de São José dos Campos/SP

Discente da Faculdade Cristã da Cidade de São José dos Campos/SP

Eliane Penha Mergulhão Dias, Faculdade Cristã da Cidade de São José dos Campos/SP

Flexible school hours, adapting classroom routines beyond the traditional model, can be an effective way to increase attendance and, consequently, improve student learning. Sleeping and getting a good night's sleep is one of the most fundamental human needs, even included in Maslow's pyramid as a physiological need to improve and modulate numerous cognitive functions. Given this context, this research aims to analyze the benefits of flexible school hours to facilitate school routines. The methodology analyzed how teaching and learning processes occur, the importance of sleep and good sleep, and the influence of new technologies on sleep. Scientific articles and specific books were compiled for this research. The result of this study reflects that good sleep is fundamental to the consolidation and construction of knowledge. New technologies have a positive impact on this new reality. In this context, it was concluded that flexible school start times can potentially facilitate learning processes.

References

ANTÔNIO, D. M. R.; REGINA, D. O. M.; GOUSSAIN, B. G. C. S., & SILVA, M. B. (2024). Neuroergonomics approach in the workplace aiming to standardize movements and increase workers’ well-being. Concilium, 24(10), 472-482. https://doi.org/10.53660/CLM-3313-24H27

ARAÚJO, J. F.; DANTAS, A. L. M.; LIMA, P. F. Ciclo sono-vigília: horários escolares e desempenho acadêmico. Plures Humanidade, v. 4, n. 1, 2003.

ARAUJO, M. F. M. de et al . Avaliação da qualidade do sono de estudantes universitários de Fortaleza-CE. Texto contexto - enferm., Florianópolis, v. 22, n. 2, p. 352-360, jun 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104- 07072013000200011&lng=en&nrm=iso

BENEVIDES, M. P.; XAVIER, K. R. S. L.; et al. (2024) Sign Talk Assistive Technology: real-time recognition of the libras typical alphabet using artificial intelligence. RGSA, v. 18, n. 12, p. e010610, 2024. DOI: https://doi.org/10.24857/rgsa.v18n12-214

BENEVIDES, K. D. G.; RUFINO, L. J. G. C.; DOS SANTOS, D. F. A. et al. (2025). Inteligência Artificial na educação de indivíduos adultos com 50 anos de idade ou mais: uma abordagem assistiva. ARACÊ , [S. l.], v. 7, n. 8, p. e7160. DOI: 10.56238/arev7n8-085. Disponível em: https://periodicos.newsciencepubl.com/arace/article/view/7160. Acesso em: 13 ago. 2025.

BEZERRA, M. A. A. et al. Tempo de tela, qualidade do sono e fatores de risco cardiovasculares de escolares. Revista Interfaces: saúde, humanas e tecnologia, v. 6, n. 17, p. 119-128, 2018.

CLAUSTRAT TB, et al. The basic physiology andpathophysiology of melatonina. Sleep Med Rev. 2005,9:11-24.

COSTA, J. C. L.; SANTOS, D. F. A.; OLIVEIRA, M. R. de; MOURA, R. A. 2025. Aprendizagem com solução de problemas reais para aprimoramento discente na injunção socioprofissional. CLCS, [S. l.], v18, n2, p. e15288. https://doi.org/10.55905/revconv.18n.2-100

COSTANZO, L. S. Fisiologia. 4a ed Rio de Janeiro. Elsevier, 2011. 496 p.

DA SILVA FILHO, A. L.; BENEVIDES, M. P.; NOHARA, E. L.; DE MOURA, R. A. (2025). Engenharia mecânica na construção de máquina-ferramenta portátil para usinar peças de até 1200 milímetros de diâmetro. ARACÊ , [S. l.], v7, n7, p. 40298–40314. DOI: 10.56238/arev7n7-295. https://periodicos.newsciencepubl.com/arace/article/view/6788.

GOUSSAIN, BGCS, MOURA, RA, LUCHE, JRD, ANDRADE, HS, SILVA E MB (2025). Aprimorando a Aprendizagem com Medidas Fisiológicas: Uma Revisão Sistemática de Aplicações em Neuroeducação . Em Anais da 17ª Conferência Internacional sobre Educação Apoiada por Computador - Volume 1: CSEDU ; ISBN 978-989-758-746-7; ISSN 2184-5026, SciTePress, páginas 111-122. DOI: 10.5220/0013438400003932

LOUZADA, F. M., MENNA-BARRETO, L. O sono na sala de aula: tempo escolar e tempo biológico. Rio de Janeiro: Vieira & Lent, 2007.

LOUZADA, F.; MENNA-BARRETO, L. Relógios biológicos e aprendizagem. São Paulo, Edesplan, 2004, 64 p.

MASLOW, A. H. Uma Teoria da Motivação Humana. Psychological Review, 50(4), pp. 370-396, 1943.

MASLOW, A. H. Motivação e Personalidade. Nova York: Harper, 1954.

MATHIAS A, et al. Incentivar hábitos de sono adequados: um desafio para os educadores. Núcleos de Ensino da Unesp. São Paulo: UNESP. 2006: 718-731.

OLIVEIRA, E. M. Transformações no mundo do trabalho, da revolução industrial aos nossos dias. Caminhos de Geografia, Uberlândia, MG, v. 5, n. 11, p. 84–96, 2004. DOI: 10.14393/RCG51115327.

OLIVEIRA, M. R. de; BENEVIDES, K. D. G.; RUFINO, L. J. G. C.; SANTOS, D. F. A. et al. 2025. Direito Digital e sua limitação no uso da inteligência artificial hodierna: um ponto para reflexão e ações requeridas. CLCS, [S. l.], v18, n7, p. e19679. DOI: 10.55905/revconv.18n.7-341. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/19679

PAIVA, N. M. N.; COSTA, J. S. A influência da tecnologia na infância: desenvolvimento ou ameaça? Psicologia pt: O portal dos psicólogos. 2015. Disponível em: https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A0839.pdf. Acesso em: 27 de nov. de 2022

PEREIRA, É. F.; TEIXEIRA, C. S.; LOUZADA, F. M. Sonolência diurna excessiva em adolescentes: prevalência e fatores associados. Rev. paul. pediatr, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 98-103, 2010. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-

05822010000100015&lng=en&nrm=iso>.

RIBEIRO, S. Sonho, memória e o reencontro de Freud com o cérebro. Revista Brasileira de Psiquiatria, v. 25, 2003.

ROSA RC, BORJA A.O uso da melatonina na insônia. Revista Acadêmica Oswaldo Cruz. 2019; 6(23): 1-11.

SILVA, E. A.; CAMARGO, A. A.; SILVA, M. B.; MOURA, R. A. (2024). Neuroergonomía y Tecnologías inmersivas para lograr un envejecimiento saludable sin dolor y además sin ortesis. Revista Ciências Exatas. V.30. N 2, 2024. ISSN: 1516-2893. Unitau. https://doi.org/10.69609/1516-2893.2024.v30.n2.a3916

SILVA, F. P. Avaliação do padrão do ciclo sono-vigília e a cognição em estudantes de medicina com diferentes esquemas de horários de aulas. Dissertação (Mestre em Psicobiologia) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.

SILVERTHORN, D. U. Fisiologia humana: uma abordagem integrada. Barueri: Manole, 2003. 816 p.

SOUSA NETO JA, CASTRO BF. Melatonina, ritmos biológicos e sono: uma revisão de literatura. Rev Bras Neurol, 2008; 44 (1): 5-11.

WITTMANN, M, DINICH J, MERROW M, ROENNEBERG T. Social jetlag: misalignment of biological and social time. Chronobiol Int. 2006; 23(1-2):497-509. Disponível em: » http://dx.doi.org/10.1080/07420520500545979

Published

2025-09-02

How to Cite

Domingues, M., Rocha, E., & Dias, E. P. M. (2025). FLEXIBLE SCHOOL HOURS FOR INCREASED ATTENDANCE AND BETTER STUDENT LEARNING. Journal of Exact Sciences, 31(2). https://doi.org/10.69609/1516-2893.2025.v31.n2.a4032

Issue

Section

Articles