GENRE AND TASK BASED TEACHING IN A HOSPITALITY AND TOURISM TECHNICAL COURSE DURING THE PANDEMICS

Autores

  • Luciana Aparecida SILVA DE AZEREDO CEFET_MG
  • Joana SOUTO GUIMARÃES ARAÚJO Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.69609/2176-8625.2025.v31.n1.a3644

Resumo

Abstract: This article aims at sharing our experience in English teaching at the integrated technical course in Hospitality and Tourism, at the Federal Center for Technological Education of Minas Gerais (CEFET- MG), during emergency remote teaching as a result of the covid-19 pandemic. The didactic sequence is presented in full, alongside, in general terms, the theoretical assumptions on which it was based. It involves teaching English ​​through discursive genres and task-based approach, as well as through an ESP perspective, since the course was directly related to the student’s area of professional interests and needs. Despite the difficulties regarding the chaotic context of the pandemics, the lack of equipment and/or internet access, the results obtained throughout the school year point to the student’s engagement and interest, as well as to reflection on their own teaching process and learning.

Keywords: Hospitality and tourism technical course; ESP; Discursive genres; Task-based learning.

Biografia do Autor

Luciana Aparecida SILVA DE AZEREDO , CEFET_MG

Pós-doutoramento pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens (POSLING) do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), instituição na qual é servidora efetiva, atuando como professora e pesquisadora no Departamento de Linguagem e Tecnologia (DELTEC) e no Programa de Pós-Graduação em Educação Tecnológica (PPGET).  Doutora em Educação, Mestre em Linguística Aplicada, licenciada em Letras Português/Inglês e Pedagogia. Foi pesquisadora visitante na University of Sheffield, na Inglaterra, durante do doutorado. Realiza pesquisas a partir de ferramentas teórico-metodológicas foucaultianas em sua interface com a Educação e coordena o Grupo de Estudos Discurso e Subjetividade na Educação Profissional e Tecnológica (GEDS-EPT).

Joana SOUTO GUIMARÃES ARAÚJO , Universidade de São Paulo

Graduada em Letras (Português e Inglês) pela Universidade de São Paulo, obteve título de mestre pela mesma instituição na área de Literatura Portuguesa (bolsista FAPESP). Em 2019, defendeu tese de doutorado financiada pela Capes também na área de Literatura Portuguesa da USP, com estágio na Universidade do Porto. Tem experiência profissional nos ensinos fundamental e médio, em cursos de língua e literatura nas áreas de inglês e português. Atuou como professora substituta de inglês no CEFET-MG entre 2020 e 2021.

Downloads

Publicado

2025-05-21