MULTILEVEL SUPPLY ENGINEERING: a study about standardization of HVAC-R at educational institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69609/1516-2893.2025.v31.n2.a4027

Keywords:

HVAC, School Air Conditioning, Multilevel Engineering, Standardization, Sustainability

Abstract

This research analyzes the application of multilevel supply engineering to the standardization and sustainability of artificial air conditioning for heating, ventilation, and cooling environments (>22°C < 26°C) in a vocational high school, monitoring the installation of VRF (Variable Refrigerant Flow) and split-system air conditioning systems. This research aims to investigate technical and operational bottlenecks through interviews, document analysis, and field inspections that hinder systemic HVAC standardization and thus suggest standardization. The methodology used included bibliographical research and technical publications related to the topic. Interviews and field inspections were used to identify the installation and obstacles to standardization, as outlined in the literature and the manufacturer's manual. As a result, although there has been notable progress in HVAC equipment, there are frequent failures in the installations, indicating structural deficiencies due to failure to meet the technical and infrastructural requirements recommended by the manufacturer. It is concluded that to mitigate errors, failures, and performance in heating and cooling operations, it is important to integrate stakeholders and institutionalize standard technical practices to improve the performance, durability, and sustainability of HVAC systems in the educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernando Elisiario Correia, Universidade de Taubaté

Mestrando em Engenharia Mecânica na Universidade de Taubaté/SP.

Arcione Ferreira Viagi, Universidade de Taubaté

Docente do curso de pós-graduação strictu senso na Universidade de Taubaté/SP.

Roque Antonio Moura, FATEC SJC

Doutor em Engenharia Biomédica. Pesquisador e Docente no ensino superior: graduação, lato sensu e stricto sensu. Coordenador de curso graduação (FATEC) e pós-graduação (UNITAU).

References

ABRAVA. Boas Práticas para Instalação de Sistemas AVAC-R. São Paulo: 2022.

ABNT. 2020. Associação Brasileira de Normas Técnicas: ABNT NBR 16401: Instalações de ar-condicionado – Sistemas centrais e unitários. Parte 1, 2 e 3. Rio de Janeiro, 2008.

ANTÔNIO, M. R., REGINA, O. M., GOUSSAIN, B. G. C. S., SILVA, M. B. (2024). Neuroergonomics approach in the workplace aiming to standardize movements and increase workers’ sense of well-being. 24(10), 472–482. https://doi.org/10.53660/CLM-3313-24H27

BENEVIDES, M. P.; XAVIER, K. R. S. L.; et al. (2024) Sign talk assistive technology: real-time recognition of the libras typical alphabet using artificial intelligence. RGSA, v. 18, n. 12, p. e010610, 2024. DOI: https://doi.org/10.24857/rgsa.v18n12-214

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação – PNE 2024–2034: Documento-Base para Discussão. Brasília: MEC, 2020.

CHRISTOPHER, M. Logística e Gerenciamento da Cadeia de Suprimentos. 5. ed. São Paulo: Pearson, 2020.

CHOPRA, S.; MEINDL, P. Administração da Cadeia de Suprimentos: Estratégia, Planejamento e Operação. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2016.

COSTA, J. C. L., SANTOS, D. F. A., OLIVEIRA, M. R. DE, & MOURA, R. A. DE. (2025). Aprendizagem com solução de problemas reais para aprimoramento discente na injunção socioprofissional. CLCS, 18(2), https://doi.org/10.55905/revconv.18n.2-100

DA SILVA FILHO, A. L.; BENEVIDES, M. P.; NOHARA, E. L.; DE MOURA, R. A. (2025). Mechanical engineering in the construction …. up to 1200 mm in diameter. ARACÊ , [S. l.], v. 7, n. 7, p. 40298–40314, DOI: 10.56238/arev7n7-295. Disponível em: https://periodicos.newsciencepubl.com/arace/article/view/6788 Acesso em: 27 jul. 2025.

LIU, Y.; DESHMUKH, A. Resilience in Automotive Supply Chains. Chalmers University, 2021.

MOURA, J. S.; ALMEIDA, M. R.; SILVA, T. F. Avaliação da Eficiência Operacional de Sistemas de Climatização em Escolas Públicas: Um Estudo sobre Falhas de Implementação. Rev. Brasileira de Eng.e Sustentabilidade, v. 10, n. 2, p. 88–101, 2022.

OLIVEIRA, M. R.; BENEVIDES, K. D. G.; RUFINO, L. J. G. C.; SANTOS, D. F. A.; BENEVIDES, M. P.; MOURA, R. A. Direito Digital e limitação no uso da inteligência artificial hodierna: um ponto para reflexão e ações requeridas. CLCS, [S. l.], v. 18, n. 7, p. e19679, 2025. DOI: 10.55905/revconv.18n.7-341. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/19679 . Acesso em: 29 jul. 2025.

RAMOS, C. L.; PEREIRA, A. G. Desafios da Gestão Técnica em Sistemas AVAC-R: A Falta de Integração como Fator Crítico. Revista Engenharia e Tecnologia Aplicada, v. 7, n. 1, p. 35–49, 2019.

SILVA, E. A.; CAMARGO, A. A.; SILVA, M. B.; MOURA, R. A. (2024). Neuroergonomía y Tecnologías inmersivas para lograr un envejecimiento saludable sin dolor. Exatas. V.30. DOI: https://doi.org/10.69609/1516-2893.2024.v30.n2.a3916

SILVA, JC DA, TOMÉ, LL, SANTOS, DFA, COSTA, JCL, OLIVEIRA, MR DE, & MOURA, RA DE. (2025). Indústria metalmecânica conectada à internet das coisas para eficiência na gestão robôs colaborativos. RGSA , 19 (6), e012413. https://doi.org/10.24857/rgsa.v19n6-018

WARGOCKI, P.; WALLACE, L. A. Air Quality, Ventilation and Learning in Schools. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 15, n. 5, p. 906, 2018. DOI: 10.3390/ijerph15050906

Published

2025-09-02

How to Cite

Correia, F. E., Viagi, A. F., & Moura, R. A. (2025). MULTILEVEL SUPPLY ENGINEERING: a study about standardization of HVAC-R at educational institution. Journal of Exact Sciences, 31(2). https://doi.org/10.69609/1516-2893.2025.v31.n2.a4027

Issue

Section

Articles