Learning with integrated project in the development of a flight simulator in a helicopter cabin mockup
Artigo inédito oriundo de Trabalho da Graduação que foi revisado por pares e aprovado para apresentação oral no Seminário da Feira de Soluções da Fatec de São José dos Campos em 17/junho/2025.
DOI:
https://doi.org/10.69609/1516-2893.2025.v31.n1.a3989Keywords:
API, Manutenção de aeronaves, Mockup de helicóptero, Simulador de vooAbstract
The training of a professional in aircraft maintenance management requires the use of technology to connect the physical and analog worlds with the virtual and digital worlds. Through learning with integrated projects (API), students and future aircraft maintenance professionals are challenged and validated to solve real problems, proposing technically and economically viable solutions, becoming the main protagonists of their learning in activities carried out in laboratories and workshops. The objective of this research was to develop and validate an academic flight simulator adjusted to a helicopter mockup, aiming at teaching flight techniques, providing an immersive and practical learning experience that contributes to the training of aircraft maintenance professionals. The adopted methodology included research in databases and platforms of publications and technical standards, reinforcement of the structure of the helicopter mockup to receive children, integration of open-source flight simulation software and support for integration with external hardware with flight controls. As preliminary results, the mockup and simulator were validated in a public academic event focused on children's training, whose feedback was positive. It is concluded that flight simulators are essential tools in academic training and although they provide a safe environment for practicing maneuvers and familiarizing themselves with aircraft, there are opportunities, such as the lack of communication systems that can be remedied in future work.
Metrics
References
ANAC. IS 141-002A: Manual do curso de Mecânico de Manutenção Aeronáutica. 2018b. Disponível em https://www.anac.gov.br/assuntos/legislacao/legislacao-1/boletim-de-pessoal/2018/10/anexo-vi-is-no-141-002-revisao-b. Acesso em: 28 ago. 2023
ANTÔNIO M. R., REGINA, O. M., GOUSSAIN, B. G. C. S., SILVA, M. B. (2024). Neuroergonomics approach in the workplace aiming to standardize movements and increase workers’ sense of well-being. 24(10), 472–482. https://doi.org/10.53660/CLM-3313-24H27
BENEVIDES, M. P.; XAVIER, K. R. S. L.; et al. (2024) Sign Talk Assistive Technology: real-time recognition of the libras typical alphabet using artificial intelligence. RGSA, v. 18, n. 12, p. e010610, 2024. DOI: https://doi.org/10.24857/rgsa.v18n12-214
BRANDÃO, Z. A dialética macro/micro na sociologia da educação. In: Caderno De Pesquisa, São Paulo, SP, n. 113, p. 153-165, 2001.
CARDOSO, R. A. A. N. Aplicação de tecnologias no processo de ensino e aprendizagem da educação profissional técnica. Ensino em Foco, v. 2, n. 4, p. 137-147, 2019.
COELHO, M. H.; SARTOR, M.; MANENTE, M. T.; FRIGO, L. B. e POZZEBON, E. Tecnologia, Inovação e Educação: Caminhando Juntas para o Desenvolvimento de Smart Cities. In: REVISTA NOVAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO – UFRGS. v.15, n. 2, 2017.
COSTA, J. C. L.; SANTOS, D. F. A.; OLIVEIRA, M. R. de; MOURA, R. A. 2025. Aprendizagem com solução de problemas reais para aprimoramento discente na injunção socioprofissional. Contribuciones Las Ciencias Sociales, [S. l.], v. 18, n. 2, p. e15288, 2025. DOI: 10.55905/revconv.18n.2-100.
ELER, E.; TAVARES, O. Assistentes de Aprendizagem em Simuladores de Voo. In: Brazilian symposiym on computers in education (simpósio brasileiro de informática na educação – SBIE). 2017. p. 917.
FONTES, R. S. e FAY, C. M. Formação por competência: discutindo a formação de pilotos no Brasil. Cadernos de Pesquisa, v. 46, p. 1148-1170, 2016.
LAW, A. M.; KELTON, W. D. Simulation modeling and analysis. 2ª.ed. Singapore: Mc-Graw Hill International Editions, 1991.
LAWN, P. The Enhancement of a Flight Simulator System with Teaching and Research Applications. 1998. Master’s Dissertation, The Department of Mechanical Engineering, Concordia University, Montreal, Quebec, Canada.
MOURA, J. L.; MOURA, R. A. (2019). Interação humano-máquina no sistema produtivo da indústria 4.0 visando aumentar a produtividade e reduzir lesões por esforços repetitivos. Fatec de São José dos Campos/SP. DOI: https://doi.org/10.37619/issn2447-5378.v1i6.213.217-227
MOURA, R., MARQUES, D., COSTA, J., & SILVA, M. (2021). A urbanidade da higiene ocupacional na era digital e o negacionismo social da antecipação e prevenção. 2021. Sodebras 16(184), 29-33. ISSN 1809-3957. DOI: https://doi.org/10.29367/issn.1809-3957.16.2021.184.29
MOURA, R. A. DE, SANTOS, D. F. A., GOUSSAIN, B. G. S., OLIVEIRA, M. R. DE, & SILVA, M. B. (2024). Design of Experiments (Doe) for non-specialists in statistics in the food industry: trials with popcorn. RGSA, 18(10). https://doi.org/10.24857/rgsa.v18n10-229
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.
SILVA, E. A.; CAMARGO, A. A.; SILVA, M. B.; MOURA, R. A. (2024). Neuroergonomía y Tecnologías inmersivas para lograr un envejecimiento saludable sin dolor y además sin ortesis. Revista Exatas. V.30. UNITAU. DOI: https://doi.org/10.69609/1516-2893.2024.v30.n2.a3916
SOUSA, V. J. DE RICHETTO, M. R. S., MOURA , R. A. DE, OLIVEIRA , M. R. DE, & SILVA, M. B. (2024). Analysis of management practices in a non-governamental organization. Revista De Gestão Social E Ambiental, 18(11), e09646. https://doi.org/10.24857/rgsa.v18n11-045
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vinícius de Freitas Moreira, Renan Novaes Xavier, Willian Henrique Santos Rocha, Santiago Martin Lugones, Luiz Alberto Nolasco Fonseca

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original.