Learning with integrated project in the development of a flight simulator in a helicopter cabin mockup

Artigo inédito oriundo de Trabalho da Graduação que foi revisado por pares e aprovado para apresentação oral no Seminário da Feira de Soluções da Fatec de São José dos Campos em 17/junho/2025.

Authors

  • Vinícius de Freitas Moreira FATEC SJC
  • Renan Novaes Xavier FATEC SJC
  • Willian Henrique Santos Rocha FATEC SJC
  • Santiago Martin Lugones FATEC SJC
  • Luiz Alberto Nolasco Fonseca FATEC SJC

DOI:

https://doi.org/10.69609/1516-2893.2025.v31.n1.a3989

Keywords:

API, Manutenção de aeronaves, Mockup de helicóptero, Simulador de voo

Abstract

The training of a professional in ​​aircraft maintenance management requires the use of technology to connect the physical and analog worlds with the virtual and digital worlds. Through learning with integrated projects (API), students and future aircraft maintenance professionals are challenged and validated to solve real problems, proposing technically and economically viable solutions, becoming the main protagonists of their learning in activities carried out in laboratories and workshops. The objective of this research was to develop and validate an academic flight simulator adjusted to a helicopter mockup, aiming at teaching flight techniques, providing an immersive and practical learning experience that contributes to the training of aircraft maintenance professionals. The adopted methodology included research in databases and platforms of publications and technical standards, reinforcement of the structure of the helicopter mockup to receive children, integration of open-source flight simulation software and support for integration with external hardware with flight controls. As preliminary results, the mockup and simulator were validated in a public academic event focused on children's training, whose feedback was positive. It is concluded that flight simulators are essential tools in academic training and although they provide a safe environment for practicing maneuvers and familiarizing themselves with aircraft, there are opportunities, such as the lack of communication systems that can be remedied in future work.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vinícius de Freitas Moreira, FATEC SJC

Discente do curso Superior de Tecnologia em Manutenção de Aeronaves da Faculdade de Tecnologia de São José dos Campos

Renan Novaes Xavier, FATEC SJC

Discente do curso Superior de Tecnologia em Manutenção de Aeronaves da Faculdade de Tecnologia de São José dos Campos

Willian Henrique Santos Rocha, FATEC SJC

Discente do curso Superior de Tecnologia em Manutenção de Aeronaves da Faculdade de Tecnologia de São José dos Campos

Santiago Martin Lugones, FATEC SJC

Docente do curso Superior de Tecnologia em Manutenção de Aeronaves da Faculdade de Tecnologia de São José dos Campos

Luiz Alberto Nolasco Fonseca, FATEC SJC

Docente do curso Superior de Tecnologia em Manutenção de Aeronaves da Faculdade de Tecnologia de São José dos Campos

References

ANAC. IS 141-002A: Manual do curso de Mecânico de Manutenção Aeronáutica. 2018b. Disponível em https://www.anac.gov.br/assuntos/legislacao/legislacao-1/boletim-de-pessoal/2018/10/anexo-vi-is-no-141-002-revisao-b. Acesso em: 28 ago. 2023

ANTÔNIO M. R., REGINA, O. M., GOUSSAIN, B. G. C. S., SILVA, M. B. (2024). Neuroergonomics approach in the workplace aiming to standardize movements and increase workers’ sense of well-being. 24(10), 472–482. https://doi.org/10.53660/CLM-3313-24H27

BENEVIDES, M. P.; XAVIER, K. R. S. L.; et al. (2024) Sign Talk Assistive Technology: real-time recognition of the libras typical alphabet using artificial intelligence. RGSA, v. 18, n. 12, p. e010610, 2024. DOI: https://doi.org/10.24857/rgsa.v18n12-214

BRANDÃO, Z. A dialética macro/micro na sociologia da educação. In: Caderno De Pesquisa, São Paulo, SP, n. 113, p. 153-165, 2001.

CARDOSO, R. A. A. N. Aplicação de tecnologias no processo de ensino e aprendizagem da educação profissional técnica. Ensino em Foco, v. 2, n. 4, p. 137-147, 2019.

COELHO, M. H.; SARTOR, M.; MANENTE, M. T.; FRIGO, L. B. e POZZEBON, E. Tecnologia, Inovação e Educação: Caminhando Juntas para o Desenvolvimento de Smart Cities. In: REVISTA NOVAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO – UFRGS. v.15, n. 2, 2017.

COSTA, J. C. L.; SANTOS, D. F. A.; OLIVEIRA, M. R. de; MOURA, R. A. 2025. Aprendizagem com solução de problemas reais para aprimoramento discente na injunção socioprofissional. Contribuciones Las Ciencias Sociales, [S. l.], v. 18, n. 2, p. e15288, 2025. DOI: 10.55905/revconv.18n.2-100.

ELER, E.; TAVARES, O. Assistentes de Aprendizagem em Simuladores de Voo. In: Brazilian symposiym on computers in education (simpósio brasileiro de informática na educação – SBIE). 2017. p. 917.

FONTES, R. S. e FAY, C. M. Formação por competência: discutindo a formação de pilotos no Brasil. Cadernos de Pesquisa, v. 46, p. 1148-1170, 2016.

LAW, A. M.; KELTON, W. D. Simulation modeling and analysis. 2ª.ed. Singapore: Mc-Graw Hill International Editions, 1991.

LAWN, P. The Enhancement of a Flight Simulator System with Teaching and Research Applications. 1998. Master’s Dissertation, The Department of Mechanical Engineering, Concordia University, Montreal, Quebec, Canada.

MOURA, J. L.; MOURA, R. A. (2019). Interação humano-máquina no sistema produtivo da indústria 4.0 visando aumentar a produtividade e reduzir lesões por esforços repetitivos. Fatec de São José dos Campos/SP. DOI: https://doi.org/10.37619/issn2447-5378.v1i6.213.217-227

MOURA, R., MARQUES, D., COSTA, J., & SILVA, M. (2021). A urbanidade da higiene ocupacional na era digital e o negacionismo social da antecipação e prevenção. 2021. Sodebras 16(184), 29-33. ISSN 1809-3957. DOI: https://doi.org/10.29367/issn.1809-3957.16.2021.184.29

MOURA, R. A. DE, SANTOS, D. F. A., GOUSSAIN, B. G. S., OLIVEIRA, M. R. DE, & SILVA, M. B. (2024). Design of Experiments (Doe) for non-specialists in statistics in the food industry: trials with popcorn. RGSA, 18(10). https://doi.org/10.24857/rgsa.v18n10-229

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.

SILVA, E. A.; CAMARGO, A. A.; SILVA, M. B.; MOURA, R. A. (2024). Neuroergonomía y Tecnologías inmersivas para lograr un envejecimiento saludable sin dolor y además sin ortesis. Revista Exatas. V.30. UNITAU. DOI: https://doi.org/10.69609/1516-2893.2024.v30.n2.a3916

SOUSA, V. J. DE RICHETTO, M. R. S., MOURA , R. A. DE, OLIVEIRA , M. R. DE, & SILVA, M. B. (2024). Analysis of management practices in a non-governamental organization. Revista De Gestão Social E Ambiental, 18(11), e09646. https://doi.org/10.24857/rgsa.v18n11-045

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2025-07-21

Issue

Section

Congress - Fast track