Professional-patient relation: doctor and dentist as patients

Authors

  • Cléa Adas Saliba Garbin Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP
  • Artenio José Ísper Garbin Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP
  • Doris Hissako Sumida Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP
  • Sérgio Donha Yarid Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

Abstract

Currently, health professional-patient relationships have become more frequently studied and are considered a key aspect in the improvement of health service quality. Health service quality must be based on objective and subjective criteria; the former are reserved to health professionals and the latter to common users. The aim of this study was to evaluate the satisfaction of physicians, dentists and surgeons with the quality of care received, the information received, the results obtained, the organization of schedules and the costs of health services (consultation and medical treatment, dental, physiotherapy, psychological, speech, nursing and other). We developed a qualitative survey by collecting data from a structured questionnaire. Fifty-three health professionals filled out the survey. They were informed of the research intent and willingly agreed to answer the questionnaire. Despite the high level of satisfaction among health professionals physicians and dentists considering the quality variables on appointments, received information and results, patient responses displayed a critical manifestation of dissatisfaction when considering schedules and service costs. These issues were seen as regular or bad by a large number of those interviewed.

Author Biographies

Cléa Adas Saliba Garbin, Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

Professor Adjunto. Departamento de Odontologia Infantil e Social da Faculdade de Odontologia de Araçatuba. Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, São Paulo - Brasil.

Artenio José Ísper Garbin, Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

Professor Assistente Doutor. Departamento de Odontologia Infantil e Social da Faculdade de Odontologia de Araçatuba. Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, São Paulo - Brasil.

Doris Hissako Sumida, Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

Professor Assistente Doutor. Departamento de Ciências Básicas da Faculdade de Odontologia de Araçatuba. Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, São Paulo - Brasil.

Sérgio Donha Yarid, Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP

Ggraduado em odontologia pela Universidade de Uberaba (1989) e mestrado em Odontologia em Saúde Coletiva pela Faculdade de Odontologia de Bauru - Universidade de São Paulo (2007). Atualmente é aluno do curso de Doutorado do Programa de Odontologia Preventiva e Social da Faculdade de Odontologia de Araçatuba-UNESP. Tem experiência na área de Odontologia, com ênfase em Odontologia Social e Preventiva, atuando principalmente nos seguintes temas: odontologia legal, ética, responsabilidade civil, medicina de família e comunidade e responsabilidade contratual.

Published

2009-11-21

Issue

Section

Original research