INCLUSION AND THE LIMITS OF THE SCHOOL CENSUS: an analysis of São José dos Campos/SP’ city
DOI:
https://doi.org/10.69609/1516-2893.2025.v31.n2.a4062Keywords:
Inclusão, Avaliação, Censo escolar, LimitaçãoAbstract
In view of the increase in the enrollment of students with disabilities in regular classes in Brazil, this study aimed to analyze the quality and effectiveness of these students' permanence based on the School Census indicators. The study is characterized as a descriptive-analytical study, using a mixed-methods approach. In the quantitative axis, the microdata from the School Census were analyzed, with a regional focus on São José dos Campos. A documentary and bibliographic analysis was carried out in the qualitative axis. The research found that, although the School Census is a crucial instrument for quantification, it has evident limitations that make it an obstacle to an in-depth evaluation of Inclusion's efficiency. This limitation prevents safe correlations between students and the availability of human and material resources. To overcome this scenario, an evaluation method that allows analyzing the progress of Inclusive Education in Brazil is indispensable, ensuring quality learning and continuity of studies, thus contributing to the integral development of these students.
Downloads
Metrics
References
BENEVIDES, K. D. G.; BENEVIDES, P. P.; BENEVIDES, M. P.; VIAGI, A. F.; MOURA, R. A. (2025). Neuroengenharia: uma pesquisa sobre Inteligência Artificial em um posto de trabalho compartilhado entre humano e máquina. Revista Exatas, [S. l.], v. 31, n. 2, 2025. DOI: 10.69609/1516-2893.2025.v31.n2.a4017. https://periodicos.unitau.br/exatas/article/view/4017
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE). Brasília, DF: Presidência da República, 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm
BRASIL. Tribunal de Contas da União. Fiscalização de orientação centralizada sobre a Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (PNEEPEI). Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://pesquisa.apps.tcu.gov.br/documento/acordao-completo/*/key%253aacordao-completo-2350835/dtrelevancia%2520desc%252c%2520numacordaoint%2520desc/0
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. PND 2025: pedagogia – licenciatura: formação geral docente: caderno de prova, tipo 04. Brasília, DF, 2025.
CUNHA, I. O. J.; JUNIOR, I. A. C.; MOURA, G. G.; MOURA, R. A.; SILVA, M. B. Segurança e ergonomia para força laboral feminina: interação com máquinas colaborativas. Sodebras. Vol. 16. N° 187. 2021. DOI: https://doi.org/10.29367/issn.1809-3957.16.2021.187.08
DA SILVA FILHO, A. L.; BENEVIDES, M. P.; NOHARA, E. L.; DE MOURA, R. A. (2025). Engenharia mecânica na construção de máquina-ferramenta portátil para usinar peças de até 1200 milímetros de diâmetro. ARACÊ , [S. l.], v. 7, n. 7, p. 40298–40314, 2025. DOI: 10.56238/arev7n7-295. https://periodicos.newsciencepubl.com/arace/article/view/6788
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Estatísticas e indicadores educacionais: Censo Escolar. Brasília, DF, [s.d.]. Disponível em: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiN2ViNDBjNDEtMTM0OC00ZmFhLWIyZWYtZjI1YjU0NzQzMTJhIiwidCI6IjI2ZjczODk3LWM4YWMtNGIxZS05NzhmLWVhNGMwNzc0MzRiZiJ9
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Microdados do Censo Escolar. Brasília, DF, [s.d.]. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-escolar
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Glossário da educação especial: Censo Escolar 2024. Brasília, DF, 2024. Disponível em: https://download.inep.gov.br/pesquisas_estatisticas_indicadores_educacionais/censo_escolar/orientacoes/matricula_inicial/glossario_da_educacao_especial_censo_escolar_2024.pdf
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo técnico do Censo Escolar 2024. Brasília, DF, 2024. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2024.pdf
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é, por que e como fazer? São Paulo: Moderna, 2003. (Coleção Cotidiano Escolar).
MOURA, R. A.; MARÍLIO, J. W. O.; MARQUES, D. J. R.; OLIVEIRA, M. R.; SILVA, M. B. (2024). Neuroergonomia aplicada na engenharia para testar materiais mais leves e confortáveis para usuários de cadeiras de rodas. Revista SODEBRAS, Vol. 19, N° 221, 2024. DOI: https://doi.org/10.29367/5bge8b53 https://revista.sodebras.com.br/index.php/revista/article/view/13/8
OLIVEIRA, J. P. Educação especial: formação de professores para a inclusão escolar. Curitiba: Contexto, 2022.
OLIVEIRA, M. R.; BENEVIDES, K. G.; RUFINO, L. G. C.; SANTOS, D. A.; BENEVIDES, M. P.; MOURA, R. A. (2025). Direito Digital e sua limitação no uso da inteligência artificial hodierna: um ponto para reflexão e ações requeridas. CLCS, [S. l.], v. 18, n. 7, p. e19679. DOI: 10.55905/revconv.18n.7-341. https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/19679
SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 3. ed. Rio de Janeiro: WVA, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Samara Bisaggio Silva, Luiz Antonio Tozi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original.
