IMPACT OF SCHOOL MANAGEMENT ON TEACHERS’ WORK AND THE QUALITY OF EDUCATION

Authors

  • Inara Conceição Francisco Faculdade Cristã da Cidade
  • Ninalva Aparecida da Silva Ferreira Faculdade Cristã da Cidade de São José dos Campos/SP
  • Luiz Antonio Tozi Faculdade Cristã da Cidade de São José dos Campos/SP

DOI:

https://doi.org/10.69609/1516-2893.2025.v31.n2.a4069

Keywords:

School management. Democratic management. Bureaucratic management. Teaching work. Teaching-learning

Abstract

This article analyzes how different school management models, especially bureaucratic and democratic models, affect teachers’ work and the quality of education. It is a qualitative, exploratory and descriptive study, based on a literature review on school management, teaching work and the social quality of education. Drawing on authors who discuss technical rationality, democratic management and school organization, the study systematizes four analytical dimensions – participation, innovation, administration and motivation – used to conceptually compare the two management models. The results indicate that bureaucratic management is characterized by strong administrative control and standardization, which restricts effective participation, reduces room for innovation and contributes to teacher demotivation. In contrast, democratic management repositions administration as a political-pedagogical mediation, broadens participation spaces, promotes pedagogical creativity and strengthens teachers’ engagement with the educational project. It is concluded that management practices guided by democratic principles represent a promising path for valuing teachers’ work, improving the school climate and enhancing the quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Inara Conceição Francisco, Faculdade Cristã da Cidade

Discente na Faculdade Cristã da Cidade, São José dos Campos, SP

Ninalva Aparecida da Silva Ferreira, Faculdade Cristã da Cidade de São José dos Campos/SP

Discente na Faculdade Cristã da Cidade, São José dos Campos, SP

Luiz Antonio Tozi, Faculdade Cristã da Cidade de São José dos Campos/SP

Docente na Faculdade Cristã da Cidade, São José dos Campos, SP

References

ALTHUSSER, L. Aparelhos ideológicos do Estado. Rio de Janeiro: Graal, 2007.

ALVES, A. V. V.; SANTOS, J. C. dos. Mecanismos da gestão democrática da escola expressos nas normas educacionais brasileiras. Revista de Estudos Aplicados em Educação, [S.l.], v. 4, n. 8, jul./dez. 2014.

BENEVIDES, K. D. G.; BENEVIDES, P. P.; BENEVIDES, M. P.; VIAGI, A. F.; MOURA, R. A. (2025). Neuroengenharia: uma pesquisa sobre Inteligência Artificial em um posto de trabalho compartilhado entre humano e máquina. Revista Exatas, [S. l.], v. 31, n. 2, 2025. DOI: 10.69609/1516-2893.2025.v31.n2.a4017. https://periodicos.unitau.br/exatas/article/view/4017

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

CARVALHO, M. L.; LOUREIRO, R. Plataformas informáticas e burocracia escolar: o controlo sobre a autonomia docente. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, 2021.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Recomendação sobre a inovação pedagógica nas escolas. Lisboa: CNE, 2017.

CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

CUNHA, I. O. J.; JUNIOR, I. A. C.; MOURA, G. G.; MOURA, R. A.; SILVA, M. B. Segurança e ergonomia para força laboral feminina: interação com máquinas colaborativas. Sodebras. Vol. 16. N° 187. 2021. DOI: https://doi.org/10.29367/issn.1809-3957.16.2021.187.08

DA SILVA FILHO, A. L.; BENEVIDES, M. P.; NOHARA, E. L.; DE MOURA, R. A. (2025). Engenharia mecânica na construção de máquina-ferramenta portátil para usinar peças de até 1200 milímetros de diâmetro. ARACÊ, [S. l.], v. 7, n. 7, p. 40298–40314, 2025. DOI: 10.56238/arev7n7-295. https://periodicos.newsciencepubl.com/arace/article/view/6788

DÍAZ BORDENAVE, J. O que é participação. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Coleção Primeiros Passos; 95).

FEP; UCP. Inovação pedagógica e mudança educativa: autonomia e flexibilidade curricular. Porto: Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Católica Portuguesa, 2018.

GIROUX, H. A. Professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.

KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 4. ed. Goiânia: Alternativa, 2001.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2012.

LÜCK, H. Concepções e processos democráticos de gestão educacional. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

LÜCK, H. Gestão educacional: uma questão paradigmática. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

LÜCK, H. Liderança em gestão escolar. In: LÜCK, H. (org.). Gestão educacional: estratégias para a ação global e coletiva no ensino. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 33–56.

MOURA, R. A.; MONTEIRO, V. L.; GALVÃO JUNIOR, L. C.; OLIVEIRA, M. R.; SILVA, M. B. (2024). Logística Humanitária: tecnologias digitais de comunicação na gestão de riscos de desastres. Latin American Journal of Business Management, [S. l.], v. 15, n. 1, 2024. DOI: 10.69609/2178-4833.2024.v15.n1.a775. https://www.lajbm.com.br/journal/article/view/775

OLIVEIRA, M. R.; BENEVIDES, K. G.; RUFINO, L. G. C.; SANTOS, D. A.; BENEVIDES, M. P.; MOURA, R. A. (2025). Direito Digital e sua limitação no uso da inteligência artificial hodierna: um ponto para reflexão e ações requeridas. CLCS, [S. l.], v. 18, n. 7, p. e19679. DOI: 10.55905/revconv.18n.7-341. https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/19679

PARO, V. H. Diretor escolar: educador ou gerente? 2. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PARO, V. H. Gestão escolar: democracia e qualidade na escola pública. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2019.

PARO, V. H. Repensando a administração escolar. In: PARO, V. H. Administração escolar: introdução crítica. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2001. p. 9–42.

SANDER, B. Administração da educação no Brasil: genealogia do conhecimento. Brasília, DF: Liber Livro, 2007.

SANTOS, M. C. G.; SALES, M. P. S. Gestão democrática da escola e gestão do ensino: a contribuição docente à construção da autonomia na escola. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 51, p. 11–30, abr./jun. 2012.

TOZETTO, S. S. et al. As práticas pedagógicas e a autonomia docente nos anos iniciais do ensino fundamental. Momento: Diálogos em Educação, Rio Grande, v. 29, n. 1, p. 1–24, 2020.

TRAGTENBERG, M. Burocracia e ideologia. São Paulo: Ática, 1980.

VARELA, J. et al. Estudo sobre a profissionalidade docente: o impacto da burocracia na motivação dos professores. Revista Iberoamericana de Educación, [S.l.], 2018.

WEBER, M. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. Brasília, DF: Editora UnB, 1991. v. 1.

Published

2025-11-19

How to Cite

Francisco, I. C., Ferreira, N. A. da S., & Tozi, L. A. (2025). IMPACT OF SCHOOL MANAGEMENT ON TEACHERS’ WORK AND THE QUALITY OF EDUCATION. Journal of Exact Sciences, 31(2). https://doi.org/10.69609/1516-2893.2025.v31.n2.a4069

Issue

Section

Congress - Fast track