PROFESSIONAL IDENTITY CONSTRUCTION AS CONFLICTIVE NEGOTIATION OF SUBJECT POSITIONS ALONG THE PRACTICUM

Autores/as

  • Renata Gomes LUIS Universidade Federal de Santa Catarina
  • Gloria GIL Universidade Federal de Santa Catarina

Palabras clave:

Identity construction. Student-teacher of English. Practicum.

Resumen

This study offers an interpretation of the process of professional identity construction of a student-teacher of English throughout her experiences in the supervised teaching practicum at Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Understanding this practicum as a community of practice (WENGER, 1998) involving student-teachers, schoolteachers, teacher educators, and school students, we look into the professional trajectory of a student-teacher through her relationship with her supervisor (teacher educator). The data was gathered by means of semi-structured private interviews with the student-teacher and her supervisor, in which they told their personal stories, career plans and reflected about their whole practicum experience. The analysis of data shows conflictive negotiation of subject positions among the participants regarding their expectations about the practicum and their beliefs about teaching. We also show how student and teacher identities worked simultaneously in the student-teacher trajectory along the practicum. Based on the research, we can conclude that experiences in that context enabled the student-teacher to change her story of teaching to include a new identification as a reflective teacher, which can be considered a sign of learning (SFARD & PRUSAK, 2005), of aligning with the practices of that community of teachers, and thus of belonging to it (WENGER, 1998).

Biografía del autor/a

Renata Gomes LUIS, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Letras (Português e Inglês) pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2008), Mestrado em Letras (Inglês) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2012) e atualmente cursa Doutorado em Letras - Inglês na Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência em ensino de língua Portuguesa e língua Inglesa para adolescentes e adultos. Ministra aulas de português e inglês como língua adicional em Florianópolis (SC). Possui interesse em pesquisas que envolvam a formação de professores e o processo de ensino-aprendizagem de línguas adicionais, as identidades socioculturais de alunos e professores no ambiente escolar, as identidades profissionais de professores de línguas adicionais, como inglês e português. 

Gloria GIL, Universidade Federal de Santa Catarina

Gloria Gil é Professora Associada IV no Departamento de Línguas Estrangeiras da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Realizou pesquisas qualitativas na lingüística aplicada dentro da área de ensino e aprendizagem do inglês como língua estrangeira relacionadas com vários aspectos, tais como o discurso da sala de aula de língua estrangeira e a construção do discurso metalingüístico. Também tem pesquisado na área de formação de professores de línguas estrangeiras assuntos tais como a importância de novas experiências na formação continua de professores e o mapeamento de estudos sobre formação de professores dentro do contexto brasileiro. Como resultado dessas pesquisas, publicou artigos em vários livros, jornais e revistas nacionais e internacionais. Também organizou duas coletâneas de artigos sobre pesquisas qualitativas no ensino de inglês e formação de professores de línguas. Na atualidade, está pesquisando o impacto da relação entre língua e cultura na construção das identidades do aprendiz e do professor de inglês como língua estrangeira.

Publicado

2017-09-04

Número

Sección

Artigos