INTEGRATION BETWEEN TECHNICAL AND ACADEMIC EDUCATION: a comparative analysis of dual systems and the brazilian model of university admission
DOI:
https://doi.org/10.69609/1516-2893.2025.v31.n2.a4066Keywords:
Sistema dual, Educação técnica, Ingresso universitário, Desenvolvimento humano, Educação comparada.Abstract
This article provides a comparative analysis of the educational systems of countries that adopt the dual secondary education model, examining how the integration between technical and academic training influences educational, social, and economic outcomes. This qualitative and documentary research was based on reports and studies from international organizations such as the OECD, the European Parliament, and Itaú Educação e Trabalho, as well as theoretical contributions from authors such as Feynman, Perrenoud, and Luckesi. Comparative tables were developed to present the structure of dual systems and the mechanisms of access to higher education. The results indicate that countries with integrated models, such as Germany, Austria, Switzerland, and Finland, achieve better performance and greater educational equity due to structural efficiency and rational management of public resources, rather than higher investment levels. It is concluded that Brazil must reform its secondary and higher education access models, promoting policies that value Technical and Vocational Education (TVET) as a legitimate path for human and social development.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977. Disponível em: https://madmunifacs.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/08/anc3a1lise-de-contec3bado-laurence-bardin.pdf. Acesso em: 12 nov. 2025.
BENEVIDES, K. D. G.; BENEVIDES, P. P.; BENEVIDES, M. P.; VIAGI, A. F.; MOURA, R. A. (2025). Neuroengenharia: uma pesquisa sobre Inteligência Artificial em um posto de trabalho compartilhado entre humano e máquina. Revista Exatas, [S. l.], v. 31, n. 2, 2025. DOI: 10.69609/1516-2893.2025.v31.n2.a4017. https://periodicos.unitau.br/exatas/article/view/4017
BRASIL. Mensagem Presidencial 2019: Revisão e Alinhamento – 21 jan. 2019. Brasília: Presidência da República, 2019.
CUNHA, I. O. J.; JUNIOR, I. A. C.; MOURA, G. G.; MOURA, R. A.; SILVA, M. B. Segurança e ergonomia para força laboral feminina: interação com máquinas colaborativas. Sodebras. Vol. 16. N° 187. 2021. DOI: https://doi.org/10.29367/issn.1809-3957.16.2021.187.08
DA SILVA FILHO, A. L.; BENEVIDES, M. P.; NOHARA, E. L.; DE MOURA, R. A. (2025). Engenharia mecânica na construção de máquina-ferramenta portátil para usinar peças de até 1200 milímetros de diâmetro. ARACÊ, [S. l.], v. 7, n. 7, p. 40298–40314, 2025. DOI: 10.56238/arev7n7-295. https://periodicos.newsciencepubl.com/arace/article/view/6788
GRAF, Lukas. The Hybridization of Vocational Training and Higher Education in Austria, Germany, and Switzerland. Opladen: Budrich UniPress, 2013. Disponível em: https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/29439/9783863880439A.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 nov. 2025.
FEYNMAN, Richard P. Só pode ser brincadeira, Sr. Feynman! Aventuras de um curioso personagem. Tradução de Rogério Bettoni. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2019.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. Disponível em: https://ayanrafael.com/wp-content/uploads/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-e-tc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso em: 12 nov. 2025.
INSTITUTO ITAÚ EDUCAÇÃO E TRABALHO. Educação Profissional e Tecnológica: caminhos para o desenvolvimento do Brasil. São Paulo: Itaú Educação e Trabalho, 2020. Disponível em: https://d1kteeaw0oqp5l.cloudfront.net/documents/document/file/15/Livro_EPT.pdf. Acesso em: 12 nov. 2025.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011. Disponível em: https://pdfcoffee.com/avaliaao-da-aprendizagem-escolar-pdf-free.pdf. Acesso em: 12 nov. 2025.
MOURA, R. A.; MONTEIRO, V. L.; GALVÃO JUNIOR, L. C.; OLIVEIRA, M. R.; SILVA, M. B. (2024). Logística Humanitária: tecnologias digitais de comunicação na gestão de riscos de desastres. Latin American Journal of Business Management, [S. l.], v. 15, n. 1, 2024. DOI: 10.69609/2178-4833.2024.v15.n1.a775. https://www.lajbm.com.br/journal/article/view/775
OECD. Education at a Glance 2021: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2021. Disponível em: https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance-2021.htm. Acesso em: 12 nov. 2025.
OLIVEIRA, M. R.; BENEVIDES, K. G.; RUFINO, L. G. C.; SANTOS, D. A.; BENEVIDES, M. P.; MOURA, R. A. (2025). Direito Digital e sua limitação no uso da inteligência artificial hodierna: um ponto para reflexão e ações requeridas. CLCS, [S. l.], v. 18, n. 7, p. e19679. DOI: 10.55905/revconv.18n.7-341. https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/19679
OUR WORLD IN DATA. Economic Inequality – Gini Index. 2025. Disponível em: https://ourworldindata-org.translate.goog/grapher/economic-inequality-gini-index?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pt&_x_tr_hl=pt&_x_tr_pto=tc. Acesso em: 12 nov. 2025.
PARLAMENTO EUROPEU. Vocational Education and Training in Europe: the challenges of the dual system. Brussels: European Parliament, 2014. Disponível em: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/note/join/2014/528088/IPOL-EMPL_NT(2014)528088_EN.pdf. Acesso em: 12 nov. 2025.
PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens — entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999. Disponível em: https://www.ifmg.edu.br/ribeiraodasneves/noticias/vem-ai-o-iii-ifmg-debate/texto_avaliacao_perrenoud.pdf. Acesso em: 12 nov. 2025.
PNUD – PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO. Human Development Report 2025. Nova York: United Nations Development Programme, 2025. Disponível em: https://hdr.undp.org/system/files/documents/global-report-document/hdr2025reporten.pdf. Acesso em: 12 nov. 2025.
TRADING ECONOMICS. GDP per Capita by Country. 2025. Disponível em: https://pt.tradingeconomics.com/country-list/gdp-per-capita. Acesso em: 12 nov. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gustavo Felipe do Prado Costa, Luiz Antonio Tozi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original.
