INTEGRATION BETWEEN TECHNICAL AND ACADEMIC EDUCATION: a comparative analysis of dual systems and the brazilian model of university admission

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69609/1516-2893.2025.v31.n2.a4066

Keywords:

Sistema dual, Educação técnica, Ingresso universitário, Desenvolvimento humano, Educação comparada.

Abstract

This article provides a comparative analysis of the educational systems of countries that adopt the dual secondary education model, examining how the integration between technical and academic training influences educational, social, and economic outcomes. This qualitative and documentary research was based on reports and studies from international organizations such as the OECD, the European Parliament, and Itaú Educação e Trabalho, as well as theoretical contributions from authors such as Feynman, Perrenoud, and Luckesi. Comparative tables were developed to present the structure of dual systems and the mechanisms of access to higher education. The results indicate that countries with integrated models, such as Germany, Austria, Switzerland, and Finland, achieve better performance and greater educational equity due to structural efficiency and rational management of public resources, rather than higher investment levels. It is concluded that Brazil must reform its secondary and higher education access models, promoting policies that value Technical and Vocational Education (TVET) as a legitimate path for human and social development.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gustavo Felipe do Prado Costa, Faculdade Cristã da Cidade de São José dos Campos/SP

Docente na Faculdade Cristã da Cidade, São José dos Campos, São Paulo

Luiz Antonio Tozi, Faculdade Cristã da Cidade, São José dos Campos, São Paulo

Docente na Faculdade Cristã da Cidade, São José dos Campos, São Paulo

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977. Disponível em: https://madmunifacs.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/08/anc3a1lise-de-contec3bado-laurence-bardin.pdf. Acesso em: 12 nov. 2025.

BENEVIDES, K. D. G.; BENEVIDES, P. P.; BENEVIDES, M. P.; VIAGI, A. F.; MOURA, R. A. (2025). Neuroengenharia: uma pesquisa sobre Inteligência Artificial em um posto de trabalho compartilhado entre humano e máquina. Revista Exatas, [S. l.], v. 31, n. 2, 2025. DOI: 10.69609/1516-2893.2025.v31.n2.a4017. https://periodicos.unitau.br/exatas/article/view/4017

BRASIL. Mensagem Presidencial 2019: Revisão e Alinhamento – 21 jan. 2019. Brasília: Presidência da República, 2019.

CUNHA, I. O. J.; JUNIOR, I. A. C.; MOURA, G. G.; MOURA, R. A.; SILVA, M. B. Segurança e ergonomia para força laboral feminina: interação com máquinas colaborativas. Sodebras. Vol. 16. N° 187. 2021. DOI: https://doi.org/10.29367/issn.1809-3957.16.2021.187.08

DA SILVA FILHO, A. L.; BENEVIDES, M. P.; NOHARA, E. L.; DE MOURA, R. A. (2025). Engenharia mecânica na construção de máquina-ferramenta portátil para usinar peças de até 1200 milímetros de diâmetro. ARACÊ, [S. l.], v. 7, n. 7, p. 40298–40314, 2025. DOI: 10.56238/arev7n7-295. https://periodicos.newsciencepubl.com/arace/article/view/6788

GRAF, Lukas. The Hybridization of Vocational Training and Higher Education in Austria, Germany, and Switzerland. Opladen: Budrich UniPress, 2013. Disponível em: https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/29439/9783863880439A.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 nov. 2025.

FEYNMAN, Richard P. Só pode ser brincadeira, Sr. Feynman! Aventuras de um curioso personagem. Tradução de Rogério Bettoni. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2019.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. Disponível em: https://ayanrafael.com/wp-content/uploads/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-e-tc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso em: 12 nov. 2025.

INSTITUTO ITAÚ EDUCAÇÃO E TRABALHO. Educação Profissional e Tecnológica: caminhos para o desenvolvimento do Brasil. São Paulo: Itaú Educação e Trabalho, 2020. Disponível em: https://d1kteeaw0oqp5l.cloudfront.net/documents/document/file/15/Livro_EPT.pdf. Acesso em: 12 nov. 2025.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011. Disponível em: https://pdfcoffee.com/avaliaao-da-aprendizagem-escolar-pdf-free.pdf. Acesso em: 12 nov. 2025.

MOURA, R. A.; MONTEIRO, V. L.; GALVÃO JUNIOR, L. C.; OLIVEIRA, M. R.; SILVA, M. B. (2024). Logística Humanitária: tecnologias digitais de comunicação na gestão de riscos de desastres. Latin American Journal of Business Management, [S. l.], v. 15, n. 1, 2024. DOI: 10.69609/2178-4833.2024.v15.n1.a775. https://www.lajbm.com.br/journal/article/view/775

OECD. Education at a Glance 2021: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2021. Disponível em: https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance-2021.htm. Acesso em: 12 nov. 2025.

OLIVEIRA, M. R.; BENEVIDES, K. G.; RUFINO, L. G. C.; SANTOS, D. A.; BENEVIDES, M. P.; MOURA, R. A. (2025). Direito Digital e sua limitação no uso da inteligência artificial hodierna: um ponto para reflexão e ações requeridas. CLCS, [S. l.], v. 18, n. 7, p. e19679. DOI: 10.55905/revconv.18n.7-341. https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/19679

OUR WORLD IN DATA. Economic Inequality – Gini Index. 2025. Disponível em: https://ourworldindata-org.translate.goog/grapher/economic-inequality-gini-index?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pt&_x_tr_hl=pt&_x_tr_pto=tc. Acesso em: 12 nov. 2025.

PARLAMENTO EUROPEU. Vocational Education and Training in Europe: the challenges of the dual system. Brussels: European Parliament, 2014. Disponível em: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/note/join/2014/528088/IPOL-EMPL_NT(2014)528088_EN.pdf. Acesso em: 12 nov. 2025.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens — entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999. Disponível em: https://www.ifmg.edu.br/ribeiraodasneves/noticias/vem-ai-o-iii-ifmg-debate/texto_avaliacao_perrenoud.pdf. Acesso em: 12 nov. 2025.

PNUD – PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO. Human Development Report 2025. Nova York: United Nations Development Programme, 2025. Disponível em: https://hdr.undp.org/system/files/documents/global-report-document/hdr2025reporten.pdf. Acesso em: 12 nov. 2025.

TRADING ECONOMICS. GDP per Capita by Country. 2025. Disponível em: https://pt.tradingeconomics.com/country-list/gdp-per-capita. Acesso em: 12 nov. 2025.

Published

2025-11-19

How to Cite

Costa, G. F. do P., & Tozi, L. A. (2025). INTEGRATION BETWEEN TECHNICAL AND ACADEMIC EDUCATION: a comparative analysis of dual systems and the brazilian model of university admission. Journal of Exact Sciences, 31(2). https://doi.org/10.69609/1516-2893.2025.v31.n2.a4066

Issue

Section

Congress - Fast track