Dossiê: Educação e os Desafios Ambientais no século XXI Ecobarreira no rio Capivari, em Campos do Jordão, serra da Mantiqueira paulista: uma prática de educação ambiental Ecobarrier in the Capivari River, in Campos do Jordão, Mantiqueira Paulista Mountains: a practice of environmental education

Authors

  • Marcelo Caldas Rocha de Carvalho
  • Marisa Cardoso
  • Valter José Cobo Instituto Básico de Biociências - Universidade de Taubaté

Abstract

Environmental Education is a powerful strategy for the development of solutions to environmental problems, stimulating interaction between society and the environment, developing actions to mitigate anthropogenic environmental damage, for environmental preservation and conservation. The goal of this study is to report the development and application of an environmental education practice for a high school class, a school unit in the city of Campos do Jordão, through the use of an ecobarrier. The ecobarrier was made by the students and installed in the Capivari River, and later the removal of the waste captured by the ecobarrier, with "passaguá" network. The implementation of the ecobarrier has become an ongoing activity, involving developments with the integration of other disciplines (Geography, History), adding different approaches, contributing to the establishment of an interdisciplinary model of learning in school. The development of activities such as the construction, installation and operation of the ecobarrier as a school action directed to Environmental Education has the potential to combine practice with theory and allow students to experience conservation and preservation strategies, effects can culminate in awareness of environmental issues.

Author Biography

Valter José Cobo, Instituto Básico de Biociências - Universidade de Taubaté

Graduação em Ciências BiolÓgicas Universidade Metodista de Piracicaba (1991), mestrado pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1995) e doutorado em Ciências Biológicas (Zoologia) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999). Atualmente é professor assistente doutor da Universidade de Taubaté, na qual pertence ao corpo permanente de docentes do curso "stricto sensu" em Ciências Ambientais da Universidade de Taubaté. Atuou também como coordenador de área junto ao PIBID UNITAU, para a licenciatura de Ciências Biológicas. Tem experiência na área de Zoologia, com ênfase em Zoologia dos Invertebrados, atuando principalmente nos seguintes temas: biologia marinha, biologia de crustáceos decápodos sobre comunidades, populações, reprodução, alimentação e crescimento.

Published

2023-12-12